![]() |
| coach Ans |
Wat heb ik veel geleerd van deze cursus. Het maken en bijhouden van een weblog. Vaak was het nachtwerk, wat niet de bedoeling was, maar je wilde weer een ding af hebben. Soms lukte het en soms niet maar dan ging je de volgende dag weer met frisse moed er tegenaan en als je het dan weer voor elkaar gekregen had dan was daar weer het "wow" gevoel. Het werkte heel verslavend (afkicken), vooral de reacties, de op- of aanmerking van je collega's waren heel inspirerend. Een weblog waar jongeren misschien wat mee kunnen.
Fotoeditors bij gebeurtenissen/belangrijke dingen in de bibliotheek gebruiken om een slideshow te maken.
Google maps gebruiken voor een stratenkaart+plaatsaanduiding.
Twitteren (vond het maar niks) maar kan toch wel nuttig/verhelderend zijn omdat je nieuwe dingen direct online kunt zetten (actie-reactie).
LibraryThing een eenvoudige boekensite waar je ook als lener je bijdrage kunt leveren.
My Dicoveries waar leners zelf een inhoudelijke beschrijving/recensie van een boek kunnen schrijven of trefwoorden (tags) toekennen die voor de lener van betekenis zijn.
Rss feeds, delen van documenten, Dizzie.nl, WorldCat allemaal dingen die naar mijn mening van nut kunnen zijn voor de bibliotheek.
Dat leners zelf meningen etc. kunnen geven is heel belangrijk. Want de digitale wereld is niet meer weg te denken en is de toekomst. Maar in deze tijd is het toch nog van het grootste belang dat men de weg naar de bibliotheek weet te vinden. Wat de toekomst betreft: ik heb geen glazen bol en kan er dus niet in kijken.
Door deze 23dingen cursus heb ik een stukje mogen ervaren welke mogelijkheden er zijn en ook hoe ik er mee om moet gaan waardoor je kennis veel groter wordt. Wat ik wel jammer vond dat waren die vele Engelse sites want dat slokte een hoop tijd op maar ook daar zullen we mee moeten leven en met een woordenboek bij de hand lukt het dan ook wel.
Tot slot:
Een hele leuke, tijdrovende, bloed zweet en tranen (valt mee) maar zeer nuttige ontdekkingsreis langs heel veel sites en die had ik niet willen missen. Jammer dat het afgelopen is.
![]() |
| applausje voor mezelf |
![]() |
Drienie/Collegie |











